Élet egy '90-es Honda Shadow 1100 motorral.

Honda VT 1100 C (SC23) - Egy tulajdonos naplója

Honda VT 1100 C (SC23) - Egy tulajdonos naplója

Kisebb-nagyobb gányok feltárása

2017. január 24. - Lomha 8V

Karácsony után elballagtam akkumulátort venni a géphez, mivel az ugye halott volt szegényben. Ez nem ígérkezett egyszerűnek, tekintve, hogy ebbe ilyen fura "T" alakú akku kell. Némi internetes turkálás után fel voltam vértezve pár cikkszámmal, így ezek alapján nagy nehezen összeraktuk az autóboltos cimborával, hogy egész pontosan milyen is kell nekem. Így lett ez, egész pontosan Exide HEB16A-A:

heb16a-a.jpg

Ugye nem vicceltem, mikor azt mondtam, hogy fura formája van? 14.700- jó magyar forintért kaptam meg, nem volt a legolcsóbb akku, de ez legalább biztosan belevaló. Ezzel már indult szépen, ahogy kell, de persze a próba után bevittem a jó hűvös előtérbe, ott jó helyen lesz a következő töltésig. Télre elrakott akkut havonta egyszer illik tölteni, de nem autós töltővel, az túl erős neki. Javaslom a Lidlben és Aldiban kapható (sajnos nem mindig, szezonális dolog) automata töltőket, azok tudnak olyan kis áramot, amilyen a motorakkunak kell.

A két ünnep között vettem olajat (Motul 5100 10W-40) és olajszűrőt (Champion COF104), aztán szilveszter napján szépen lecseréltem. Az olaj ami kijött belőle, alapvetően rendben volt. Gyanítom, hogy az előző gazda is pontosan ugyanazt az olajat használta, amit én is vettem, mert a színe és az illata nagyon hasonlított (a Motul színezi és illatosítja is az olajat, elkerülendő a könnyű hamisítást). Bele is turkáltam az olajleeresztő tálba, de nem volt reszelék vagy mindenféle darabkák, szerencsére.  Az olajcsere nagyon könnyű ezen a motoron, egy leeresztő csavar van és az is könnyen hozzáférhető. Mikor végeztem, beindítottam, de nem tapasztaltam semmi változást, ez is azt bizonyítja számomra, hogy a leeresztett olajjal sem volt különösebb baj. Ha már olajjal foglalkoztam, akkor lecseréltem a véghajtás olaját is, azt nem kellett vennem, volt polcon. Az onnan leeresztett olaj már egy kicsit gyanús volt, szerintem ennek a cseréjét nem vitték túlzásba. Szerencsére erre nem érzékeny ez a motor és Hykomol olaj kell bele, ami pl. a régi Opel váltókban sosem igényel cserét, úgyhogy gondolom bírja a strapát.

Január 2.-án a fagyállót cseréltem le, hiszen ki tudja mikor cserélték utoljára. Az előírás szerint 0,34 liter kell a kiegyenlítőtartályba és 1,86 liter a motorba és a hűtőradiátorba. A kiegyenlítőtartállyal nem volt gond, de a másik helyre a világért sem volt hajlandó belemenni 1,5 liternél több. Pedig beindítottam, bemelegítettem, megvártam míg bekapcsol a ventilátor (így legalább kiderült, hogy működik), de akkor sem. Valószínűleg kelleni fog neki egy pucolás, de azt már az új hűtővel, ugyanis sajnos mikor bemelegedett a motor, észrevettem, hogy szép gőzfelhőket ereget a hűtőradiátor jobb oldala. Jobban megnézve pedig azt is megláttam, hogy miért. Ez bizony valamikor megsérült, íme:

img_20170121_144820.jpg

Ezt nem vettem észre, mikor átnéztem. Nem tudom, hogy csináltam, pedig szem előtt van és nyilvánvaló. Biztosan elvakított a fölé helyezett króm hűtőtakaró csillogása (ami egyébként nem gyári cucc). Na de mindegy, nem kell a múlton rágódni, keresni kell egy jó vízhűtőt és kicserélni. Persze ezekhez a motorokhoz az alkatrészek 99%-a az USA-ban van, így valószínűleg onnan kell majd hozatni, ami fájni fog postaköltségileg, de hát ez van.

Az egyenes kormányon nagyon zavartak a ferde tartályok, amint már említettem. Egyrészt a látvány sem volt éppen szép, de ami nagyobb baj volt, hogy akárhogy döntögettem a motort, csak nem akartak legalább viszonylag egyenes pozícióba kerülni, egy folyadékcseréhez. Kicsit körbeérdeklődtem amcsi VT-s oldalakon, hogy mit szoktak tenni ebben a helyzetben és ajánlottak egy kínai, de megfelelő minőségű kuplung és fékkar párost. Meg is rendeltem és meglepően hamar, 4 nap alatt megérkezett. Másnap lecseréltem a karokat és feltöltöttem új fékfolyadékkal (FERODO FBX 050). A régiekben a folyadék nem volt bizalomgerjesztő, teljesen be volt sötétedve. Nem értem és soha nem is fogom megérteni, hogy ezeknek a folyadékoknak a cseréjét miért hanyagolják el oly sokan. 10 perc alatt megvan és filléres dolog, két évente igazán belefér. Íme, a végeredmény:

img_20170124_125932.jpg

Mindjárt más! A krómozás minősége nem a legjobb, de mit várunk az olcsó, kínai cucctól? Amúgy a távolabbi jövőben szeretném lecserélni majd valami japán motor gyári, egyenesen álló tartályaira, de addig jók lesznek ezek is. Működnek, ahogy kell (sőt, igazából az öreg gyáriaknál sokkal jobban) és nem engedik a folyadékot. Ezzel kapcsolatban szeretném elmondani, hogy mikor megvettem a motort, a próbakörön éreztem, hogy a kuplung érdekesen működik. A kuplungkar hasznos útja kb 5mm, valahol középtájon. Lehet csúsztatni, de annyira finoman kell, hogy egy kezdő motoros az életben nem indulna el vele. Reménykedtem, hogy ha kap új olajat a motor, meg új folyadékot a fő kuplunghenger, akkor helyrejön. Persze nem jött, így sajnos majd rá kell néznem a kuplungtárcsákra és rugókra, biztosan ott lesz valami hiba.

Rá pár napra kicseréltem a gyertyákat (NGK DPR7EA-9), a régieken az elektróda szép "őzbarna" volt, de az újakkal hamarabb elindul (értsd: nem hármat teker az önindító, csak másfelet), szóval volt értelme. Közben a netet túrtam alkatrész után, mikor is egy apróhirdetős oldalon észrevettem egy gyári lámpát, hátsó sárvédővel. Eddig is tudtam, hogy az ocsmány univerzális lámpát le fogom cserélni, de ez gyorsította a folyamatot. A srác nem tudta mit árul, de én felismertem és meg is vettem 3.000- forintért. Persze ennyiért csak a lámpát, a sárvédőre nem volt szükségem. Mikor megjött, alapos mosásban kellett részesítenem, mert nagyon retkes volt és szomorúan állapítottam meg, hogy sajnos a kábeleket úgy vágták. De ez nem annyira nagy baj, mert amúgy a lámpa szép állapotban van, semmi baja. Íme:

img_20170124_125407.jpg

Jól látható (miután letekertem róla kb. négy és fél tekercs szigetelőszalagot), hogy a kábeleket összeházasították de, hogy minek, azt csak tippelem. Gyanítom, hogy valami épített gépen volt a sárvédővel együtt, aminél csak egy szett kábel ment hátra. Mindegy, itt most gyári helyen lesz, úgyhogy vissza fogom szépen alakítani. Raktam a burába új csavarokat, mert kissé rozsdásak voltak, kapott két szép új izzót (Osram 7528-02B, 21/5w) és ment fel a polcra.

Itt elérkezettnek láttam az időt, hogy elkezdjem szétszedni a hátsó traktust, a gagyi lámpával és tartójával, ferde háttámlájával egyetemben. Pár csavart kellett leszedni és máris a kezemben volt ez a borzalom:

img_20170124_132044.jpg

img_20170124_132056.jpg

Emberek hát, hogy néz ez ki? Amíg fent volt sem tetszett, de így leszedve... Ez valami katasztrófa, ennél másnaposan, félárbócon és lóharapással díszítve is jobbat találok ki. Borzalmas és mikor kiszedtem, akkor láttam, hogy nem csak a hátsólámpa, hanem a motor tulajdonosa is nagy kábelmágus volt. Erről is le kellett szedni egy valag szigetelőszalagot és az indexek testkábelét le kellett vágnom, mert fixre volt kötve.

img_20170124_125555.jpg

Ha kicsit jobb idő lesz, veszek majd egy nagy lélegzetet és nekiállok ezt rendbe rakni, de ilyen hidegben semmi értelme a brutál merev kábeleket, lefagyott ujjakkal babrálni. Annyit láttam elsőre, hogy van itt nekem két kábel, az egyik barna, a másik zöld:

img_20170124_130805.jpg

És jön a sárvédő tetején két kábel, amik valamiért nem a zsugorcsőben mennek, de azok pedig fekete és fekete-piros:

img_20170124_130746.jpg

A sárvédő alatt egyik párosnak sem látom a másik végét, de igazából annyira nem is erőltettem a dolgot. Majd ha ott tartunk, előkapom a multimétert és akkor kiderül, hogy ki kivel van itt hátul.

Ahhoz persze, hogy ezeket a fekete kábeleket lássam, le kellett kapnom az ülést, úgyhogy itt szeretném megragadni az alkalmat, hogy bemutassam nektek ezt a hányadékot, amit ülés gyanánt raktak erre a motorra. Az első képen rögtön üvölt, hogy milyen szinten ferde:

img_20170124_130012.jpg

A második képpel azt prezentálom, hogy a sárvédő és az ülés között tulajdonképpen át lehet köpni:

img_20170121_144716.jpg

És végül nézzétek meg, hogy néz ki ez a förmedvény alulról:

img_20170124_131650.jpg

Szép ugye? Feltételezem, hogy most már mindenki érti, miért is nem jó ez az ülés. És, hogy miért is fogom sátáni kacajjal kidobni a kukába, ha végre lesz másik. Nem is értem, hogy ezt miként hozták össze. Egyáltalán mi volt a terv? És mi a fene történt a gyári üléssel, hogy ezt a mocskot kellett felrakni helyette? Kérdések, melyekre sosem lesz válasz. Ennek a csodálatos ülésnek köszönhetően sérült az amúgy szép állapotú krómozás...

img_20170124_131706.jpg

...és a sárvédő is:

img_20170124_131713.jpg

Nem értem, miért volt erre szükség, de mindegy is. Én kezeskedem róla, hogy nálam szép ülés lesz a motoron, ami nem fog ártani neki.

Miközben a motor körül járkáltam, még két dolgot vettem észre. Az egyik, hogy van előre néző kürtöm. Először azt hittem, hogy utólag került rá, de nem. Neten nézegetve más VT1100 képeket, némelyiken van. Vajon mitől függ, hogy raktak e rá? Nem oszt, nem szoroz, de jó lenne tudni. Amúgy a három kürtnek így együtt tömegoszlató hangja van. Komolyan fülsértő. A kép minősége nem lett a legjobb, de telefonnal fotózok neonfényben, ezért néha nem jön össze.

img_20170124_130033.jpg

A másik dolog amit kiszúrtam, hogy ahol a blokk oldaláról hiányzik a "V-Twin" feliratú lemez, ott a három lyukban valami ragasztó-féle anyag van. Kipiszkáltam a ragasztót és megint érdekes dolgot fedeztem fel:

img_20170124_130539.jpg

Nincsenek meg a menetek. Itt kis imbuszcsavarok tartják eredetileg a fedőlapot, ahogy a másik oldalon így is van. De itt nemhogy nincs meg a fedőlap; egyértelmű nyomai vannak annak, hogy kifúrták a csavarokat.

abel2-2016-11-08-11-04-07.jpg

Na vajon? Nagyon sokat törtem ezen a fejem, de nem tudtam rájönni. Egyszerűen nincs rá logikus magyarázat, még megközelítőleg sem. Beletört a csavar? Mind a három??? Nem értem, de nem is érdekel. majd lesz megoldás erre is. :) Most már zárom soraimat, de végül még hadd okozzak egy kis fájdalmat azzal, hogy nyomok egy közelit a tankon található Airbrush förmedvényről:

img_20170124_130626.jpg

Borzalmas. Ettől is meg fogunk szabadulni. :) Szép napot, hamarosan jelentkezek újra.

A bejegyzés trackback címe:

https://vt1100c.blog.hu/api/trackback/id/tr1312150581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Stone Man 2020.02.10. 07:24:35

Szia! Néhány napja vettem egy 1100-ast. A "ferde tartályok" problémával állok szemben
süti beállítások módosítása