Élet egy '90-es Honda Shadow 1100 motorral.

Honda VT 1100 C (SC23) - Egy tulajdonos naplója

Honda VT 1100 C (SC23) - Egy tulajdonos naplója

Kuplungszerelés - második felvonás

2018. április 29. - Lomha 8V

Hosszú kihagyás után üdv mindenkinek! A bejegyzés első szakasza még tavaly augusztusi történet, de olyan kis semmiség, hogy nem akartam külön megírni. Augusztus elején motoroztam valamerre, mikor feltűnt, hogy vibrál a motor. Kanyarban nem éreztem semmit, de mikor egyenesen mentem, eléggé feltűnő volt. Kerékcsapágyra gyanakodtam, így hát kiszedtem a hátsó kereket és megnéztem a csapágyakat. Kicsit karcosan forogtak, de csak alig érezhetően. Kételkedtem benne, hogy ezt érzem, de ha már szétszedtem, kicseréltem - természetesen- mindkét oldalon. Bent az új csapágy:

img_20170815_135340.jpg

Élek a gyanúval, hogy hátul még a gyári csapágyak voltak, mert NTN - Japan gyártmány volt, piros porvédővel. Én sem bíztam a véletlenre, a legnagyobb teherbírású Timken csapágyakat szereltem be, ami teljesen felesleges ide; de ha megtehetem, hogy a legjobbat rakom be, akkor miért ne tenném? Visszaszereltem a kereket és láss csodát, a vibrálás megmaradt... Sejtettem, hogy így lesz, nem voltak olyan rosszak a régi csapágyak. Figyelmem ekkor a motor első kereke felé fordult, hátha onnan ered a probléma. Itt láthatóan cseréltek csapágyat valamikor, ekkor már kételkedtem, hogy ez lesz a baj, de azért ennek is nekiestem. Kicsit megszenvedtem, mire innen kiszedtem a csapágyakat és a távtartót, de azért meglett:

img_20170809_153519.jpg

A beszereléssel nem kívántam ennyit szívni, úgyhogy elvittem a sógorom cégébe, ahol építőipari nehézgépeket szerelnek. Nekik ott mindenféle-fajta szerszámuk és eszközük van, amit el lehet képzelni, így kaptam tőlük mindent, ami a beszereléshez kell. Otthoni körülmények között elbohóckodtam volna vele elég sokáig, mire minden a helyére kerül, nem feszül, nem áll rosszul stb. Itt a profi felszereléssel 5 perc alatt megvoltam, nem mindegy. Vettem a csapágyak elé új szimeringeket is, de persze a gyári valami egyedi méret, ami nem is létezik utángyártottban. Nem gond, mert létezik belőle 1 mm-rel vékonyabb, ami pont ugyanolyan jó, úgyhogy ez a gond is megoldódott. Nem úgy, mint a vibrálás, mert az maradt...

Ekkor már kezdtem horror drága kardán problémákat vizionálni, de gondoltam, azért nem árt ha körbekérdezek kicsit. Felkerestem pár motoros fórumot a problémával és pár nap után már tudtam is, mi a baj. Az AVON Cobra gumi a felelős. Új korában jellemző rá, hogy ezt csinálja pár száz km.-en keresztül. Azt mondták, hogy ne törődjek vele, mert elmúlik hamar. És így is lett, néhány száz km. után a probléma teljesen megszűnt. Sok hűhó volt, de szerencsére nem a semmiért, hiszen az új kerékcsapágyak és szimeringek biztosan nem ártanak.

2018

A télen nem csináltam a motoron semmit, de tavaszra már voltak terveim. Megvettem a vadonatúj, gyári kuplungrugót, így nekiálltam a cseréjének:

20180428_160022.jpg

A fedél leszedése most nem volt olyan nagy szívás, mivel a múltkor bezsíroztam a tömítést, így könnyen lejött. A kuplung újra napvilágon:

20180428_153531.jpg

Elkezdtem szépen sorban kiszedni az alkatrészeket, nagyon figyelve, hogy minden úgy álljon, ahogy a motorban volt. Ez nagyon kényes művelet, itt nagyon kell vigyázni, hogy ne fordítsuk át és ne keverjük össze az alkatrészeket:

20180428_155903.jpg

A kép egy kicsit csalóka, mert a rugó feletti perselyben van egy gyűrű, ami onnan simán kiesik, de én nem vettem ki. Az a gyűrű nem mindegy, hogy van bent a perselyben, de nem kell megijedni, ha kiesik. Van rajta egy "OUT" felirat, ami esetünkben azt jelenti, hogy "külső", szóval az a fele néz kifelé. A régi és az új rugó, jól látszik a kopás a régin:

20180428_160152.jpg

A magasságukban csak olyan fél mm. eltérés volt, nem számottevő. Bent az új rugó:

20180428_160718.jpg

Itt egy pillanatra hadd térjek ki arra a középső csavarra. Annak a szereléséhez speciális szerszám kell, több szempontból is. Először is kell hozzá egy spéci, koronás krova fej, amit már egy korábbi bejegyzésben láthattatok. Másodszor kell hozzá egy profi, jelentősen meghosszabbítható, bivalyerős kulcs, ugyanis ez a csavar nagyon durván rajta van, nagy erővel lehet csak letekerni úgy, hogy közben a motor sebességben van és be van fékezve a hátsó kerék. Ja, egyedül érdekes mutatvány, de meg lehet oldani. Harmadszor pedig visszaszereléskor a nyomatékkulcs. Pontosan 100 Nm.-el kell meghúzni, nem többel, nem kevesebbel. Szóval házibarkács eszközökkel nem javasolt nekiállni, mert könnyen lehet sírás a vége.

Ha már gyári helyről vásároltam, akkor vettem egy gyári tömítést is, nem volt sokkal drágább, mint az utángyártott:

20180428_163654.jpg

Végül visszatettem a fedelet és ez a része a kuplungnak el is készült. Amúgy a fedél csavarjait 12 Nm.-el kell meghúzni, átlósan.

Ezek után rátértem a kuplung működtetésére. Tavaly év végén feltűnt, hogy valami kosz lebeg a kémlelőben és amúgy is csúnyán elsötétedett a folyadék:

20180428_165551.jpg

20180428_165538.jpg

Azt gyanítom, hogy az előző tulajnál nem játszott nagy szerepet a kuplung folyadék cseréje és mikor én tavaly kicseréltem, az szépen feloldotta a rendszerben található lerakódásokat. Ezért színeződött el és jött fel a tetejére ez a sok kosz. Nincs mese, ezt cserélni kell. A tartályból kiszívtam fecskendővel a koszos lét, hogy ne kerüljön vissza a csőbe, aztán nekiálltam alul leszívni a többit:

20180428_171348.jpg

Ha ezt a munkát csinálja valaki, nagyon vigyázzon. A fékfolyadék agresszív anyag, a fényezést rögtön marja. Elbohóckodtam ezzel egy pár percet, aztán kiürült a régi folyadék. A tartály kémlelőjéből a fecskendő segítségével kispricceltem a koszt, a tartályt pedig kipucoltam, mindjárt más:

20180428_171354.jpg

20180428_171358.jpg

Mikor ezzel megvoltam, légtelenítettem az egészet és végeztem is. Ilyenkor még sokat kell pumpálni és menni kell vele kicsit, hogy végleg beálljon a helyére, főleg, hogy maga a kuplungszerkezet is meg volt bontva. Ha első pár alkalommal nem emel ki, lefullad, nem kell aggódni, ez normális. Pár alkalom után már rendben lesz, elindulás után pedig hamar magára talál.

Végül a hajtás olaját cseréltem le, hátul. Sokan azt mondják, hogy azt nem kell cserélni, vagy elég csak pár évente. Én ebben nem hiszek, minden évben cserélem. Maximum 2 deciről lehet szó és amit leengedtem így nézett ki:

20180428_174017.jpg

Ezt egy éve raktam bele és a színe eredetileg világosbarna - átlátszó. Nekem erre senki ne mondja, hogy nem érdemes cserélni, hiszen koromfekete. Jobb ez így, ha másnak nem is, de a lelkemnek.

Amiről nem csináltam külön képeket, hogy cseréltem olajat, légszűrőt, olajszűrőt is, de ez természetes dolog, nem érdemel felhajtást. Egyelőre ennyi, de vettem gyári kipufogó tőcsavart és anyát is, hogy lecseréljem a tavaly beszerelt univerzálisat, majd írok arról is.

A bejegyzés trackback címe:

https://vt1100c.blog.hu/api/trackback/id/tr713878676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TomTom_ 2019.02.17. 19:48:39

Szia!
Jól megnőtt a VT500! ;-)

Milyen ezzel járni? Nehéz hozzá alkatrészt szerezni?
2 éve elengedtem a VT500-t, utódnak lett egy BMW R1100R, de nem találtam meg rajta helyem igazán. Zseniális gép, de nem az én méretem. Ritkán érzem magam otthon rajta. A szívem a chopperesebb irányba húz, de nézegettem a CBF vonalat is. Valójában az XV 1100 látvány hozta meg a váltás gondolatát, de erősen billegek a témában.

Szted hogxan tovább? Sajnos egyik gép sincs a közelemben, próbálni így nem igazán tudok. a váltás gondolata megérlelődött bennem, de az időpont az rugalmas még...

Minden gondolatodat előre is köszönöm!

Üdv, Tamás
süti beállítások módosítása